HiFi-zés, elektroncsöves erősítők építése

Életem egy korábbi szakaszában (a fotózást megelőzően, úgy 20 évvel ezelőttig) a HiFi-zés, egész konkrétan - előbb tranzisztoros, majd később már kizárólag elektroncsöves - HiFi erősítők tervezése és építése volt a hobbim. Sajnos ekkor egy komolyabb influenza szövődményeként hirtelen megromlott a hallásom: minden zene, zaj zavarni kezdett. Ekkortól kezdve gyakorlatilag "csendben éltem az életemet": rádiót, vagy bármilyen zenét legfeljebb hosszú, unalmas autóutak közben hallgattam a kocsiban - itthon soha. Természetesen a készülék-építéssel is felhagytam: az akkori HiFi-cuccom egyik részét és az építésükhöz szükséges mérőműszereket eladogattam, a maradék meg ment a szekrény tetejére "Csipkerózsika álmát aludni". Egy korszak lezárult...

Két évtizeddel később, 2022 nyarán ismét kedvet kaptam az elektronikai barkácsoláshoz, ezért beszereztem néhány szerszámot és mérőműszert. Első "munkám" a 20 éve, javíthatatlan roncsként kapott legendás Pioneer F-99X rádió tuner életre keltése volt: sikerült kapcsolási rajzot / szervizleírást, majd a hiba megtalálása után gyári, eredeti alkatrészeket szereznem hozzá - ez utóbbi nem kevés utánajárást igényelt. Hatalmas volt az örömöm, amikor először megszólalt - megfelelő kültéri antennával félelmetesen jó hangú rádió! Előkerültek a szekrény tetejéről a 25 éves angol KEF Coda 7 hangdobozaim és az egyik régi csöves erősítőm. Ez utóbbi már nem volt üzemképes állapotban (sajnos a 20 év állás alatt menetzárlatos lett az egyik kimenő transzformátora), valamint a kicsike, mindössze 6 m2-es dolgozószobámba erős túlzásnak éreztem azt a brutális monstrumot. Így nem maradt más hátra, mint tervezni és építeni egy nagyon egyszerű, nagyon picike új csöves gépet...

...és lőn! Mivel "műszerész múltamból" kiesett két évtized, a tudásom java megkopott, úgy gondoltam, hogy valami faék egyszerűségű készülék építésével próbálkozom. Közben rájöttem hogy - az egész fióknyi régi, használt, de üzemképes elektroncsövemen kívül - az összes többi szükséges alkatrészt olcsón be tudom szerezni Kínából: ott újra reneszánszát éli az elektroncsöves HiFi. "Fillérekért" be lehet szerezni bármilyen szükséges építő elemet. (Sőt: a barkácsolni nem tudók komplett, kész csöves erősítőket is tudnak venni a hazai árak feléért - harmadáért!)

A kis gép alkatrészeit először egy régi, roncs mérőműszer vázába építettem be, ebben végeztem - a mérések, meghallgatások eredménye alapján - a további módosításokat, átalakításokat. A végeredmény minden előzetes várakozásomat felülmúlta, így a szerkezet megérdemelt egy - szintén kínai - CNC-megmunkált csodaszép, végleges alumínium karosszériát. Elkezdtem ismét zenét hallgatni - napi 10-12 órát szól mellettem a rádió vagy a Tidal a PC-ről munkavégzés közben is (távmunkában, itthonról dolgozom), és nagyon élvezem. Úgy tűnik, megjavult a hallásom. :-)

A régi "audiofil" CD-lemezeim és a Technics CD-játszó is előkerült, de ugye a ma embere inkább számítógépről (sőt: leginkább streaming-szolgáltatásról) hallgatna zenét, mintsem a sérülékeny, méregdrága lemezekkel bíbelődjön. A PC viszont úgy alapból pocsék hangminőséget produkál a beépített hangkártyájával (a hiper-szuper rádiómhoz képest feltétlenül), tehát jött a következő lépés: a számítógép USB-portjára köthető külső DAC (digitál-analóg jelátalakító) beszerzése. Mivel komolyabb összeget - kezdésnek, "ismerkedésnek" pláne - nem voltam hajlandó ráfordítani, így rengeteg netes vélemény és teszt elolvasása, illetve szakirányú fórumok tapasztalatai alapján egy filléres kínai készüléket szereztem be, az FXAUDIO nevű cég egyik régebbi, nagyon olcsó, de szép hangú modelljét (DAC X-6). A felhasználók tapasztalatai alapján elvégeztem a javasolt átalakításokat rajta (analóg tápegység használata a gyárilag hozzá adott hitvány kapcsolóüzemű helyett; a jelútban található elektrolit kondenzátorok cseréje fóliakondenzátorokra, illetve a kimenetén található műveleti erősítő IC cseréje egy szebb hangú, precízebb típusra) - a kis készülék egyszerűen "megtáltosodott", öröm volt vele a zenehallgatás minden perce. Az időközben megszerzett ismereteim, tapasztalataim alapján később vettem egy jóval komolyabb, de szintén kínai típust (Road Rain Audio DA-10), és a szükséges átalakítások, "feljavítás" után csak az utóbbit használtam. Később viszont már elkezdtem saját DAC-okat tervezni, építeni is.

Mivel egy igényes, szép hangú HiFi-berendezés elengedhetetlen tartozékai a jó minőségű audiokábelek, illetve a zavarszűrős áramellátás biztosítása, így ezeket, ezek építőelemeit is beszereztem "kis pénzért" - szintén Kínából. Honnan máshonnan? Töredék áron megvehető ugyanaz, amit itthon az audio üzletek "vagyonokért" kínálnak. Nem minden típus vált be amit megvettem, de az értük kiadott nem túl nagy összeg feledteti az ilyen "mellé nyúlásokat" - a tanulópénzt végül is meg kell fizetni...

Begyűjtöttem egy audiofil minőségű, nagy impedanciás (600 ohmos) BeyerDynamic DT-990 Edition fejhallgatót is, és építettem hozzá egy - természetesen elektroncsöves, mi más? - fejhallgató erősítőt, így esténként feleségem zavarása nélkül tudok nagyobb hangerőn "zajongani". Időközben sajnos a Beyer fülest sikerült tönkretennem, de került helyette azóta egy még jobb (Sennheiser HD6XX) fejhallgató, illetve készült néhány újabb csöves (illetve már egy félvezetős is) fejhallgató erősítő. Szinte minden szabadidőmet zenehallgatással töltöm, de munka közben is szól mindig valami: a rádiótuner vagy például a Tidal streaming-szolgáltatás, esetleg a saját zenegyűjteményem a PC-ről. A legtöbbször hallgatott jazzfelvételek mellett néha komolyzenét, sőt népzenét is hallgatok - csak szóljon szépen! :-)

Az eltelt két és fél évben teljesen rákattantam a készülékek tervezésére, építésére, így már több darab elektroncsöves, és legújabban már egy teljesen félvezetős erősítő, illetve DAC is növeli itthon a rezsiszámlát. Az alábbi listában csak azok a készülékeim szerepelnek amelyeket jelenleg is hallgatok - a többi ment a szekrény tetejére porosodni.

Jelenleg használt HiFi-komponenseim:
Pioneer F-99X rádió tuner: 1985-ben gyártott legendás készülék, a rádiógyártás egyik - valaha volt - csúcsterméke. Ma sem sok szebb hangú tuner létezik nála. Bő 20 éve került hozzám javíthatatlan roncsként, akkoriban alkatrész és kapcsolási rajz hiányában nem sikerült megjavítani. Két évtizeden keresztül pakolgattam egyik szekrény tetejéről a másikra, de kidobni valahogy mindig sajnáltam. Végül sikerült rajzot és eredeti alkatrészeket szereznem hozzá, és ismét életre kelteni. Azóta - kis túlzással - megváltoztatta az életemet: reggeltől estig szól mellettem a csöves erősítőmmel - és újra tudom élvezni a zenehallgatást. (1985-ben a HiFi Magazin is tesztelte - ez a kis képre kattintva olvasható. Ez a készülék lett az etalonjuk, minden mást ehhez hasonlítottak.)

ROD RAIN AUDIO DA-10 DAC: A csöves erősítőim folyamatos fejlesztésével eljutottam arra a hangminőségi szintre, hogy immár a legelső, "feltuningolt" kis DAC lett a hangminőség korlátja, így eljött az idő egy komolyabb példány beszerzésére. Szintén Kínából, szintén "kis pénzért", de egy-két szinttel fentebbről. Csodaszép a hangja, és ez már korlátok nélkül megbírkózik minden zenei fájlformátummal. De ez sem maradhatott gyári állapotában, a tápegységét alapos "feljavításnak" vetettem alá, illetve kerültek bele spéci nagy áramú OPA IC-k is. Érdemes volt vele bíbelődni, még szebben szól így! :-)

R2R-alapú, elektroncsöves DAC: bár tökéletesen elégedett vagyok az előbbi DAC hangjával az elvégzett "feljavítások" után, pusztán kíváncsiságból terveztem és építettem egy teljesen más működési elvű, ráadásul elektroncsöves analóg kimeneti fokozattal "súlyosbított", új DAC-ot. Ezt hallgatva egy teljesen más zenei világ tárul elém: sokkal szelídebb, analógosabb, de "érzelemdúsabb" a hangzása, bár kevésbé precíz a térvisszaadása és kisebb a visszaadott dinamika is. Bizonyos zenéken (női ének, vonóshangszerek) nagyobb élményt képes nyújtani, más műfajokban (pengetős és ütős hangszerek) viszont elmarad a másiktól. Szerencsére egy kattintással tudok váltani közöttük - pillanatnyi hangulatom, és az éppen hallgatott zene műfaja szerint! :-)

MONITOR AUDIO BRONZE 100 hangdobozpár: Idővel került egy pár komolyabb, középkategóriás hangszóró is a házhoz a 25 éves angol KEF Coda 7 "kisdobozok" helyett. Nagyon szép mélyhang-átvitelű, "teres" hangzású hangdobozok 20 cm átmérőjű alumínium membrános mélysugárzóval, aranyozott dóm magassugárzóval. Ez a hangdobozpár "főnyeremény", abszolút "best buy", sokkal szebb hangzású, mint azt az ára alapján gondolná az ember. Sajnos - a mai hangszórók többségéhez hasonlóan - meglehetősen alacsony az érzékenysége, így kevéssé vált a 2 x 2 W-os csöves erősítőm teljesítménye. Sebaj, így legalább építhettem egy nagyobbat!

6L6GC SE elektroncsöves végfokozat: Mint az előbb írtam, a hangdobozpár komolyabbra cserélése után "kénytelen voltam" egy nagyobb teljesítményű, immár 2 x 5 W-os (!!!) erősítőt építeni. Ez is SE (Single ended) felépítésű mint az elődje, csak komolyabb tápegységgel, nagyobb teljesítményű végcsövekkel, sokkal jobb trafókkal, és kiforrottabb kapcsolástechnikával épült. Más tónusban zenél mint a "kistestvére", de ennek is csodálatos a hangja az új hangdobozokkal, és immár a hangerő is bőven elégséges számomra. Negatív visszacsatolása kikapcsolható, így - bár torzítása megnövekszik - félelmetes jelenlét-érzetet tud megszólaltatni: legtöbbször így hallgatom.

Massdrop - Sennheiser HD-6XX audiofil fejhallgató: Miután kedvenc Beyerdynamic DT-990 fülesemet egy rossz mozdulattal sikerült kivégeznem, kénytelen voltam valami másik "értelmes", jó hangú szerkezet után nézni. A kitűnő hangminőségű, mégis nagyon jó ár-érték arányú, kizárólag az USA-beli Massdrop webshop által árusított, de Sennheiser gyártmányú HD-6XX fejhallgatóra esett a választásom: 300 ohmos impedanciájával ez is nagyon jól illeszkedik az elektroncsöves erősítőkhöz, és komoly hangminőségbeli előre lépést jelent a kipurcant Beyerhez képest. Ugyan számomra a hangszórós zenehallgatás az igazi, de esténként ezzel feleségem zavarása nélkül tudok - akár nagyobb hangerőn is - "zajongani". Félelmetesen valósághű a megszólalása.

E88CC elektroncsöves fejhallgató erősítő: a 60-as évekbeli legendás japán Wada-Shigeru előerősítő kapcsolási rajzát dolgoztam át erősen úgy, hogy képes legyen egy nagy impedanciás (300 - 600 ohmos) fejhallgatót kellőképpen meghajtani. Nagyon jól sikerült, tökéletes párost alkotnak az új Sennheiser HD6XX fülesemmel. Került bele egy 4-állású relés bemenetválasztó áramkör is, így egy másik, korábbi problémámat is megoldotta egyúttal: előtte csak a kábelek átdugdosásával tudtam a műsorforrások között váltani.

Paul Pang V2 USB-kártya: természetesen a zenét szolgáltató asztali számítógépem sem maradhatott érintetlenül, az alaplapi USB-kimenetek helyett ezt, a külső, lineáris tápegységről táplált, precíziós kavarcoszcillátort használó kiegészítő kártyát használom adattovábbításra. Meglepően sokat jelent a fázishibától (úgynevezett "jitter"-től) megszabadított digitális jelfolyam a végső hangzásban. Maga az asztali számítógép árammal való ellátását is külön tápszűrő egység biztosítja.

NORDOST ODIN 2 USB-kábelek (pontosabban a kínai klónjai): egy igazán jó minőségű elemekből összeállított HiFi-láncnak elengedhetetlen kelléke a megfelelő minőségű kábelezés. Ezek az ezüstözött OFC-réz alapanyagú, kétszeresen árnyékolt kábelek kötik össze az asztali számítógép (pontosabban az előbbi Paul Pang kártya) USB-portjait a DAC-ok digitális bemenetével. Bizony észrevehetően szebben szól velük a zene, mint a szokvány "nyomtatókábelekkel" - pedig csak digitális jeleket, "számjegyeket" továbbít!

PAWALLE TP-80 tápszűrő - teljesen átépítve: a napjaink kapcsolóüzemű tápjaitól "össze szemetelt" 230V-os tápfeszültséget tisztítja meg a nagyfrekvenciás váltóáramú, illetve az egyenáramú komponensektől, melyek erősen rontják az igényes HiFi-berendezés hangminőségét. Az eredeti kínai egység viszonylag egyszerű belét "természetesen" lecseréltem egy sokkal hatékonyabb, saját megoldásúra. A készülék hasznos külön szolgáltatása: méri a hálózati feszültség értékét, a fázistényezőt, illetve a berendezésem pillanatnyi fogyasztását is: minden pillanatban emlékeztet rá, hogy az elektroncsöves HiFi nem a rezsicsökkentésről szól...

STUDER 900 lineáris tápegységek: A jó minőségű HiFi-berendezések hangzását drasztikusan képesek elrontani a táplálásukra használt, manapság "divatos" kapcsolóüzemű tápegységek. A kiváltásukra több darab lineáris, STUDER 900 - kapcsolású tápegységet használok: ilyenekről mennek nálam a kábelmodem, a router és a Linksys switch-ek is, továbbá a legújabb, saját építésű R2R DAC-om tápellátását is ezzel oldottam meg. Jól észrevehető a hangzás javulása. Ezeknek sajnos hátrányuk is van: a többszörös áramfogyasztás és a melegedés. De hát valamit valamiért, ugye...

AT AUDIO és KRELL CRYO-156 hálózati tápkábelek (AC tápkábelek) : az igényes hangú HiFi berendezésnél feltétlenül szükséges hálózati zavarszűrő egységből ilyen árnyékolt tápkábelek szállítják a zavarmentesített tápáramot az erősítőkhöz, a DAC-okhoz és a tunerhez, valamint a Paul Pang USB-kártya külső tápegységéhez. Ezek is nagy tisztaságú, oxigénmentes (OFC) réz vezetőket használnak és az árnyékoló harisnyájuk is ilyen anyagú. Az elektromos kontaktusok természetesen aranyozott kivitelűek - a jobb vezetőképesség érdekében. Brutális darabok, a legrövidebb, egyméteres darab is közel egy kg! :-)

 

CARDAS RCA-kábelek: legújabb szerzeményeim. Ezek is OCC (nagy tisztaságú, oxigénmentes, monokristályos réz) anyagú összekötő kábelek kiváló kontaktust biztosító aranyozott csatlakozókkal. Egy picit "teresebb" a hangzásuk mint az előtte használt AT Audio kábeleké - de azok sem voltak rosszak. Ami viszont kétségtelen, hogy a - szerszám nélkül, kézzel - megszorítható csatlakozóik jobbak a szokásosnál. Vastag, nehezen hajlítható vezetékek, tehát praktikusnak viszont nem igazán nevezhetők - szerencsére csak egyszer kell beszerelni, elrendezni őket.

AT AUDIO hangszórókábelek kettős kábelezéshez: vastag, fonott, ezüstözött monokristályos (OCC) rézkábelek ferrit zavarszűrőkkel, teflon szigeteléssel és ródium bevonatos csatlakozókkal. Az eddig kipróbált többféle hangszórókábel közül nekem leginkább ez vált be, ez passzol legjobban a HiFi-rendszerem karakteréhez - vagy az én ízlésemhez. Az új, Monitor Audio hangdobozokat már kettős kábelezéssel (külön kábel vezet az erősítő kimenetéről a mélyközép-sugárzóhoz, illetve a magashangszóróhoz) használom, tovább javítva a hangzásukat - ezért kellett ez a speciális kialakítású kábel.

Hálózati eszközök: mivel a legfontosabb műsorforrásom a koaxkábeles interneten keresztül érkező streaming-szolgáltatás (elsősorban a Tidal), így az itthoni hálózati eszközeimet is "rendbe kellett szednem". Közöttük mindenütt audio-célra gyártott, kétszeresen árnyékolt CAT8 LAN-kábeleket használok, és a hálózati eszközeimet (kábelmodem, router, switch-ek) is analóg, lineáris tápegységekkel látom el árammal, így biztosítva a legjobb zavarmentességet. A földhurok-mentes galvanikus leválasztást egy iFI LAN iSilencer eszközzel oldottam meg.

EL84 SE elektroncsöves végerősítő, és építésének folyamata képekben:

Kiindulási alapja a legegyszerűbb standard "alapkapcsolás" volt, csatornánként mindössze egy bemeneti triódát (egy ipari minőségű E88CC egyik felét) és egy EL84 típusú teljesítmény-pentódát tartalmaz (tehát a komplett sztereó végfok mindössze 3 elektroncsőből áll), ez utóbbi hajtja a filléres, de egészen jó minőségű kínai kimenő transzformátorokon keresztül a hangszórókat. Pár módosítást, kapcsolástechnikai trükköt azért bevetettem a torzítás minimalizálása és a jobb hangminőség érdekében. Az egész erősítő FET-tel stabilizált anódfeszültségről üzemel, és a csövek fűtését is egyenárammal oldottam meg. Nagyon enyhe, mindössze 9 dB-es átfogó negatív visszacsatolást alkalmaztam. A bemenetén, a két állású bemenetválasztó kapcsoló után egy japán ALPS gyártmányú potenciométer szabályozza a hangerőt. A jel útjában mindössze egyetlen csatolókondenzátor található, egy polipropilén dielektrikumú német WIMA MKP típus. Az alkalmazott elektroncsövek 30-40 éves használt példányok (ezekből őrzök itthon egy egész fióknyi mennyiséget), melyeket gondos, műszeres válogatás után építettem be a készülékbe. Ki- és bemeneti csatlakozói aranyozott kivitelűek. Kapott egy nagyon igényes, CNC-megmunkált alumínium dobozt. Elég "pofás" darab lett - és gyönyörűen szól! Teljesítménye mindössze 2 x 2 W, de ez - kis kompromisszumal - éppen elegendő (volt) a 6 m2-es dolgozószobámban az igen érzékeny, KEF Coda 7 hangdobozaimmal. Az új, érzéketlenebb hangszóróimhoz már sajnos kevéske a teljesítménye, így jelenleg már csak a használaton kívüli gépeim gyűjteményét gyarapítja a szekrény tetején...

Elektroncsöves előerősítő / fejhallgató-erősítő I. :

Az előbbi picurka végfokozat csekély bemeneti érzékenysége indokolta egy kb. 10x erősítéssel rendelkező előerősítő alkalmazását, melyet egyúttal alkalmassá tettem nagy ohmos fejhallgatóval való használatra is. Több változat készült, mire megtaláltam a végleges kialakítását. Csatornánként mindössze 3 db triódából áll, kapcsolástechnikailag leginkább az amerikai ARC SP6 előerősítőjének vonalszintű fokozatára hasonlít, bár teljesen más típusú csövekkel és alkatrész-értékekkel: az eltérő értékű kívánt erősítés és kimenő impedancia (fejhallgató közvetlen meghajtásának lehetősége) miatt kellett átterveznem az eredeti megoldást. Két egyszerű triódás feszültségerősítő fokozatot követ egy nagy árammal működő katódkövető - az egész egységet negatív visszacsatolás fogja át. Az adott csőtípussal elérhető katódáram az alkalmazható fejhallgatók körét kizárólag a nagyimpedanciás típusokra korlátozza, ezért is szereztem be hozzá a Beyerdynamic DT-990 Edition 600 ohmos változatát. Ennél a készüléknél - a végfokozattal ellentétben - nem csak a csövek anódfeszültségét, hanem a fűtést is stabilizáltam: így csökkenthető a zajszint a lehető legkisebbre. Mivel az új végfok már nem indokolja a használatát, illetve időközben több darab dedikált fejhallgató-erősítőt is építettem, így már "ő" is a szekrény tetején pihen... (Sőt: időközben elbontottam, a dobozának, toroid transzformátorának a felhasználásával építettem meg az alább leírt elektroncsöves R2R DAC-ot).

6L6GC SE elektroncsöves végerősítő:

Az új, immár nagyobb teljesítményű (kőkemény 2 x 5 wattos) végfokozatom. Fentebb írtam hogy a kis, 6 nm-es szobácskámban a hangfalcsere óta (Monitor Audio Bronze 100 pár lett a gyönyörű hangú, de picit mélyhiányos, öregecske KEF CODA 7-ek helyett) kevéske lett a meglévő, saját tervezésű EL84SE végfok mindössze 2 x 2 W teljesítménye. Tavaly nyáron álmodtam egy merészet, és elkezdtem tervezni egy újabb, nagyobb, csatornánként kb. 5 W teljesítményű elektroncsöves végfokot.

Hosszas utánajárás után "kiagyaltam" hogy vásárolok Aliexpresszről egy nem különösebben szép hangú, viszont nagyon igényes kivitelű (rozsdamentes acél vázszerkezet, vákuumimpregnált kimenő transzformátorok stb.) 350 dolláros komplett kínai csöves végfokozatot, és ennek teljes szétbontásával (csak a rozsdamentes acél kaszni, a trafók és az aranyozott csatlakozók maradnak meg belőle) építek egy saját konstrukciójú 6L6GC SE-t. Megrendeltem a kínai végfokot, és két hónap szállítási idő után végre ideért. (Ez gyári állapotában EL34 SE kapcsolástechnikájú, vákuumcsöves egyenirányítással és egyszerű fojtótekercses tápszűréssel. Ultralineár kapcsolás, de átfogó visszacsatolás nélkül - rendkívül hitvány kínai elektroncsövekkel szerelve.) Két órát hallgattam (sokkal vacakabb hangja volt, mint amihez itthon szokva vagyok), majd lebontottam "csupasz vasig", és két, igen aktív hétvége után összeállt, megszólalt a teljesen megújult gép.

Az én megoldásom egy E88CC ipari kettős-triódából épített úgynevezett SRPP feszültség-erősítő fokozatból, és a - csatornánként - mindössze egyetlen, J.J. gyártmányú 6L6GC sugártetródából áll. Így kb. 5 W lett a kimenő teljesítmény. Szokásom szerint teljesen félvezetős, FET-tel stabilizált anódtápegységet és az előfok csöveinél stabilizált egyenáramű fűtést alkalmaztam. Több kísérlet, meghallgatás után végülis ultralineár kapcsolásban használom a kimenő transzformátorokat. ALPS hangerőszabályozó potenciométert, AT AUDIO belső kébelezést, Nichikon MUSE katódkondenzátorokat, német (Mundorf EVO OIL típusú) polipropilén csatoló kondenzátort alkalmaztam - tehát mindenből a "legjobbat", amit még meg tudtam fizetni persze. Nagyon enyhe (mindössze 6 dB-es) átfogó negatív visszacsatolást alkalmaztam a kimenő trafó szekunderéről a bemeneti fokozat katódjára - növelve az erősítő sávszélességét, illetve csökkentve a torzításokat is. Teljesen elégedett vagyok a kapott hangzással és teljesítménnyel. A készülék kellően érzékeny ahhoz, hogy előerősítő nélkül lehessen használni.

Utóbb ezt a csekély értékű negatív visszacsatolást is kikapcsolhatóvá tettem: bár hallhatóan növekszik a torzítás nagyobb hangerőnél, de a kapott hang valahogy "valósabb", "élőbb" - többnyire így hallgatom.

Félvezetős fejhallgató erősítő:

Pusztán kíváncsiságból építettem meg a gyári Beyerdynamic A1 fejhallgató erősítő kapcsolásának egy kissé módosított változatát - kíváncsi voltam, hogy a német mérnökök 30 évvel ezelőtt mit tudtak kihozni ebből a 600 ohmos, elég "nehéz természetű" fejhallgatóból (Beyerdynamic DT-990 Edition).

A módosítás viszont egy kínai mérnök ötlete, és ehhez a módosított kivitelhez az Aliexpressen lehet venni üres nyomtatott áramköri lapot (de komplett készülék formájában is árulják ezt, persze filléres kínai alkatrészekből elkészítve - kérdéses végeredménnyel). Az ötlet lényege az, hogy a kimenő fokozat végtranzisztorait megduplázva az eredetinél jóval nagyobb kimenő áramot lehet kivenni a kapcsolásból úgy, hogy teljes kivezérlés esetén is fennmarad a tiszta A-osztályú, "állandó áramú" működés, ami nagyon jó hatással van a kapott hangminőségre.

Természetesen én nagyon igényes, válogatott alkatrészeket (Nichikon MUSE Audio elektrolit kondenzátorok, japán ALPS potméter, amerikai ORACLE II hibrid műveleti erősítők, stb.) használtam fel a panel elkészítéséhez, és Aliexpress-ről rendeltem hozzá egy nagyon szép, CNC-megmunkált aludobozt. A kis erősítő nem okozott csalódást, talán még szebben szólt vele a DT-990 fejhallgatóm, mint az elektroncsöves megoldásaimmal, ráadásul jóval nagyobb hangerőre is képes volt ezzel - ezek szerint mégsem csak elektroncsővel lehet igényes HiFi-t építeni...

Sajnos az a fejhallgatóm az én ügyetlenségem miatt (elbotlottam a földre lelógó, hosszú vezetékében és lerántottam az asztalról) időközben elpusztult, így ezt az erősítőt jelenleg a kis impedanciás (70 ohmos) ősrégi Sennheiser HD-480 fülessel használom, mert - a csöves gépekkel ellentétben - ez még azt is képes szépen meghajtani.

Elektroncsöves fejhallgató-erősítő II. :

Időközben a tönkrement Beyer füles pótlására vásároltam egy lényegesen komolyabb Massdrop-Sennheiser HD6XX típusút, és úgy gondoltam, hogy ehhez "természetesen" egy újabb fejhallgató-erősítő dukál. :-)

Egy hatvanas évekbeli japán kapcsolást, a Wada-Shigeru vonalszintű előerősítő kapcsolási rajzát választottam kiindulási alapnak (mert ehhez lehet vásárolni Kínából fillérekért űres, kimaratott NYÁK-lapot), és más elektroncsövek, más értékű alkatrészek felhasználásával terveztem belőle egy meglehetősen erőteljes fejhallgató-erősítőt. A tervezési munkákat számítógépes program segítségével végeztem, majd az ez alapján megépített "deszkamodellen" végzett mérések és meghallgatási tesztek alapján alakítottam ki a végleges konstrukciót. Csatornánként külön-külön rendelkezik FET-tel stabilizált nagyfeszültségű tápegységekkel, és a csövek fűtését is stabilizált egyenáramról végzem.

Természetesen itt is csak nagyon jó minőségű alkatrészeket építettem be, és az - immár készre szerelt - panel egy igényes alumínium dobozba került beszerelésre. Hogy a szerkezet még sokoldalúbb legyen, egy aranytűs OMRON relékkel működő 4-állású bemenetválasztót is a dobozba építettem 4 pár bemeneti, és egy pár kimeneti RCA aljzattal. Ez utóbbihoz csatlakoztatható a hangszórókat hajtó szintén elektroncsöves végfokozat. Kezelése így sokkal kényelmesebb mint az eddig használt megoldásom.

Eddig ez a legjobb hangú fejhallgató-erősítőm, nagyon szeretem hallgatni!

Sabre-chipes DAC "feljavítása":

A kínaiak néha meglepően jól megépített, szokatlanul igényes készülékeket is árusítanak egészen alacsony áron: a ROD RAIN Audio cég DA-10 DAC-ja (a számítógépről való zenelejátszáshoz szükséges digitális-analóg jelátalakító) például ilyen: lineáris (toroid-transzformátoros) tápegységgel rendelkezik 8 egymástól független analóg feszültségstabilizátor IC-vel, a D/A átalakítást az egyik legismertebb ESS Sabre (ES9038Q2M) chipek végzik benne. Nagy pontosságú, termosztátos kvarcoszcillátor biztosítja a jitter-mentes órajelet. Az OPA1612 típusú műveleti erősítői gyári állapotában is kellemes hangzást biztosítanak, ráadául könnyedén cserélhetők még jobbra (foglalatban vannak). A kimenetén az analóg jeleket német (audiofil minőségű Mundorf M-Cap) kicsatoló kondenzátorokkal vezetik az aranyozott RCA csatlakozókra - mindezt szállítással együtt is mindössze 80 ezer forint körüli áron.

A tápegységében pár kondenzátort márkásabbra cserélve, néhány utólagos, polipropilén zavarszűrő kondenzátor beépítésével majd a kimeneti áramkörök foglalataiba diszkrét elemekből épített, A-osztályú működésű OPA-áramköröket szerelve a hangja még tovább finomodott - és még így is csak 100 ezer forintba került mindenestől. Szerintem nagyon megérte vele foglalkozni!

Elektroncsöves R2R DAC építése:

Az előbbi, modern felépítésű DAC hangjával tökéletesen elégedett vagyok, így pusztán kíváncsiságból álltam neki egy teljesen más működési elvű, ráadásul elektroncsöves analóg kimeneti fokozatokkal "súlyosbított" DAC építésének. Ez az új DAC a legrégebbi konstrukciós elveknek megfelelően egy ellenállás-hálózat elemeinek kapcsolgatásával állítja elő a digitális jelfolyamból az eredeti analóg jelet. Nincs túlmintavételezés, nincs digitális szűrőzés, pusztán a beépített ellenállások pontossága határozza meg a kimenő jel "hűségét". Teljesen másképpen szól mint a mai egychipes rendszerek, bizonyos zenéken (női énekhang, vonósok) rendkívül érzelemdús hatást tud kelteni. Más paramétereiben (térhatás, dinamika stb.) viszont elmarad az újabb konstrukcióktól. Jellemzően manapság már csak a nagyon drága rendszerekben alkalmazzák - ezek ára "elbírja" a jóval magasabb gyártási költségeket. Én egy relatíve nagyon olcsó, sajnos erősen korlátozott pontosságú, primitív kivitelű kínai ellenálláshálózatot (R2R modult) egészítettem ki egy Amanero USB-illesztő kártyával, illetve terveztem és építettem hozzá egy elektroncsöves analóg szekciót. Ez utóbbihoz az általam imádott, 60-es évekbeli legendás japán kapcsolást, a Wada-Shigeru előerősítő kapcsolási rajzát vettem alapul (ugyanezt alkalmaztam a legutóbbi fejhallgató-erősítőmben is), ezt terveztem át az általam használt E88CC elektroncsövekhez. Mindenütt igyekeztem a legjobb minőségű, de még megfizethető alkatrészeket alkalmazni. A készülék dobozául egy másfél éve épített, de már nem használt, megunt előerősítőmet áldoztam fel.

Első bekapcsoláskor a hangja némi csalódást okozott: a dinamikája kisebb, a térhatása pontatlanabb, a legmagasabb hangok visszadása (felharmonikusok, teremhangok, visszhang stb.) lényegesen gyengébb volt mint amivel a másik DAC hallgatásával szokva voltam. Ez részben a működési elvnek (nincsenek "hangzásjavító" digitális szűrők, nincs túlmintavételezés), részben az olcsó és nem túl pontos kínai ellenálláshálózatnak, részben pedig az új alkatrészek "nyers" voltának volt betudható. Pár igazítás a csöves részen és közel 100 órányi "bejáródás" (ez egy természetes folyamat: az új alkatrészek csak sok órányi használat után érik el a "végleges hangzásukat"), valamint részemről az eltérő hangzásvilág megszokása után már kezd nagyon tetszeni. Nem minden műfajú zenére való, de összességében nagyon kellemes hallgatni: sokkal "analógosabb" a hangzása mint az egy chipes rendszereknek - ennek minden előnyével és hátrányával együtt.

A csöves rész kitűnő, majd egyszer egy jóval pecízebb (sajnos sokszorosan drágább...) R2R modul megvásárlásával és beépítésével majd biztosan tovább fogom tudni javítani a hangzását. Ez még a jövő zenéje, mindenesetre sokat tanultam, rengeteg tapasztalatot szereztem az építésével.

Még egy R2R DAC - immár félvezetőkkel:

Annyira megkedveltem az előbbi, elektroncsöves kimenő fokozattal rendelkező R2R DAC hangját, hogy úgy döntöttem: feltétlenül kell építsek egy komolyabb, de ugyanilyen elven működő készüléket. Szereztem egy sokkal komolyabb kínai R2R modult, a bemeneti USB-illesztő kártyát is a legjobbak közül választottam ki. Külön dobozba került maga a készülék, és az őt árammal ellátó, természetesen lineáris tápegysége is. Jelenleg még építés alatt áll, de már megszólalt - hetek óta hallgatom, és hasonlítgatom a hangját az eddigi DAC-jaimmal: jó az irány, valószínűleg ez lesz a legszebb hangú készülékem.

A komplett Hi-Fi-láncom:

Egy mindössze 6 m2-es, ráadásul zenehallgatás szempontjából nagyon kedvezőtlen alakú (3,90 x 1,60 m) szobácska a munkahelyem (már közel 14 éve távmunkában dolgozom - otthonról), ennek belső felében foglal helyet a HiFi-berendezésem is - az íróasztalon. A hely adottságai miatt "közeltéri" zenehallgatásra rendezkedtem be: a hangdobozok bázistávolsága mindössze 120 cm, a zenehallgatás síkja mintegy 80 - 90 cm-re van a hangszórók előlapjától, így a hátam mögött kb. fél méternyi szabad tér marad. Nagyon kellemes, egész nap hallgatható, sohasem fárasztó hangzást sikerült "összehoznom" a fent részletezett cuccokból. Ide bőven elégséges a kis végfokozatok csekély teljesítménye is.

A falak is kaptak magashang-elnyelő borítást a szükségesnek vélt felületeken, sajnos csodát tenni velük egy ennyire picurka "zeneszobában" persze nem lehet - de a "visszhangosságot" észrevehető mértékben csökkentették.

Többek véleménye szerint egy ekkora helyen inkább fejhallgatót kellene használnom, de nekem a zenehallgatás e módja nem jön be igazán: egyszerűen nem tudom órákon át elviselni magamon, pedig a néhai Beyer, illetve az új Sennheiser HD6XX is elég kényelmes viselet a néhány általam próbált típushoz képest - de rövidebb esti "hangoskodáshoz" persze tökéletes.

A komplett rendszer "fejlődési állapotai", érdekesebb részletei az alábbi képeken láthatóak: